
De Wijsneuzen
Vernieuwenderwijs
In De Wijsneuzen, de podcast van Vernieuwenderwijs, duiken Linda Litjens en Wessel Peeters in interessante onderwijsontwikkelingen. Daarbij kijken ze verder dan hun neus lang is en zoeken ze uit hoe het zit! Wat wordt er mee bedoeld? Waarom is het belangrijk? En hoe kun je er mee in je les? Diep in inhoud en praktisch op de uitvoering, en dat in ongeveer 20 minuten. Veel luisterplezier!
Over Vernieuwenderwijs
Wij zijn docenten en onderwijskundigen die met onze expertise scholen en opleidingen helpen te komen tot een krachtig curriculum, bestaande uit doordachte doelen, betekenisvolle toetsing en effectieve didactiek. In het vo, mbo, hbo en wo. Nationaal en internationaal.
Om dit te doen begeleiden we innovatietrajecten, geven we keynotes en trainingen, schrijven we artikelen en boeken en ontwikkelen we producten. Er is daarbij geen one-size-fits-all oplossing: we helpen bij het maken weloverwogen, onderbouwde keuzes. Belangrijke speerpunten voor ons zijn leren als continu proces, eigenaarschap en maatwerk. Hiervoor is geen one-size-fits-all oplossing: we vinden het belangrijk datwe samen kijken hoe we ondersteuning kunnen organiseren die past bij de context. We inspireren om te innoveren!
Meer weten? Check: https://www.vernieuwenderwijs.nl
Categorieën: Onderwijs
Luister naar de laatste aflevering:
Vorige afleveringen
-
42 - Hoe voorkom je gelaagdheid in je curriculum? - De Wijsneuzen #42 Wed, 12 Feb 2025
-
41 - Hoe maak je de juiste keuze tussen op papier of digitaal werken? - De Wijsneuzen #41 Wed, 29 Jan 2025
-
40 - Hoe ontwerp je een krachtig curriculum? - De Wijsneuzen #40 Wed, 15 Jan 2025
-
39 - Hoe kun je vergelijkend beoordelen goed inzetten? - De Wijsneuzen #39 Wed, 18 Dec 2024
-
38 - Hoe kun je visueel het leren versterken? - De Wijsneuzen #38  Wed, 04 Dec 2024
-
37 - Hoe bepalen we of blijven zitten zinvol is? - De Wijsneuzen #37 Wed, 20 Nov 2024
-
36 - Hoe zorg je voor voldoende leerruimte? - De Wijsneuzen #36 Wed, 06 Nov 2024
-
35 - Hoe richt ik de klassenopstelling het beste in? - De Wijsneuzen #35 Wed, 23 Oct 2024
-
34 - Hoe zorg je ervoor dat studenten om feedback vragen? - De Wijsneuzen #34 Wed, 09 Oct 2024
-
33 - Hoe kun je omgaan met afdwalers? - De Wijsneuzen #33 Wed, 25 Sep 2024
-
32 - Hoe kun je evidence-informed lesgeven? - De Wijsneuzen #32 Wed, 11 Sep 2024
-
31 - Hoe kun je het jaar didacisch goed starten? - De Wijsneuzen #31 Wed, 28 Aug 2024
-
30 - Hoe ondersteun je zelfregulatie als team? - De Wijsneuzen #30 Tue, 09 Jul 2024
-
29 - Waarom is zelfregulerend leren belangrijk? - De Wijsneuzen #29 Wed, 26 Jun 2024
-
28 - Hoe kun je succescriteria goed inzetten? - De Wijsneuzen #28 Wed, 12 Jun 2024
-
27 - Hoe toetsen we betekenisvol met de komst van AI? - De Wijsneuzen #27 Wed, 29 May 2024
-
26 - Hoe beoordeel je gedrag? - De Wijsneuzen #26 Wed, 15 May 2024
-
25 - Hoe leerzaam is een goed verhaal? - De Wijsneuzen #25 Wed, 01 May 2024
-
24 - Hoe bouw ik stap voor stap aan meer zelfstandigheid bij mijn leerlingen of studenten? - De Wijsneuzen #24 Wed, 17 Apr 2024
-
23 - Welke invloed hebben emoties op leren? - De Wijsneuzen #23 Wed, 03 Apr 2024
-
22 - Hoe leer ik mijn leerlingen of studenten goed falen? - De Wijsneuzen #22 Wed, 20 Mar 2024
-
21 - Moeten we stoppen met cijfers geven? - De Wijsneuzen #21 Wed, 06 Mar 2024
-
20 - Hoe houd je rekening met de cognitieve belasting? - De Wijsneuzen #20 Thu, 22 Feb 2024
-
19 - Hoe kunnen breinprincipes ondersteunen bij het motiveren? - De Wijsneuzen #19 Wed, 07 Feb 2024
-
18 - Hoe organiseer je waardevolle feedback in een grote groep? - De Wijsneuzen #18 Wed, 24 Jan 2024
-
17 - Wat is het verschil tussen formatief handelen en programmatisch toetsen? - De Wijsneuzen #17 Wed, 10 Jan 2024
-
16 - Hoe kun je rubrics wél goed inzetten? - De Wijsneuzen #16 Tue, 19 Dec 2023
-
15 - Hoe kun je voorkennis benutten? - De Wijsneuzen #15 Wed, 06 Dec 2023
-
14 - Hoe kun je lesgeven vanuit hoge verwachtingen? - De Wijsneuzen #14 Thu, 23 Nov 2023
-
13 - Hoe kun je autonomie stimuleren? - De Wijsneuzen #13 Thu, 09 Nov 2023
-
12 - Hoe zorg je er voor dat een summatieve toets écht wat zegt? - De Wijsneuzen #12 Wed, 25 Oct 2023
-
11 - Hoe kun je lesgeven vanuit leerdoelen? - De Wijsneuzen #11 Thu, 05 Oct 2023
-
10 - Hoe zorg je ervoor dat peerfeedback waardevol is? - De Wijsneuzen #10 Tue, 19 Sep 2023
-
9 - Hoe kun je leerstrategieën in de les verwerken? - De Wijsneuzen #9 Tue, 05 Sep 2023
-
8 - Hoe ondersteun je samenwerkend leren? - De Wijsneuzen #8 Thu, 06 Jul 2023
-
7 - Hoe kun je rekening houden met de verschillen tussen leerlingen en studenten? - De Wijsneuzen #7 Tue, 20 Jun 2023
-
6 - Wat vraagt programmatisch toetsen van je rol als docent? - De Wijsneuzen #6 Tue, 06 Jun 2023
-
5 - Wat is programmatisch toetsen (niet)? - De Wijsneuzen #5 Tue, 23 May 2023
-
4 - Hoe worden mijn leerlingen en studenten óóit zelfregulerend? - De Wijsneuzen #4 Tue, 09 May 2023
-
3 - Hoe beantwoord je de vraag 'is dit zo goed'? - De Wijsneuzen #3 Tue, 25 Apr 2023
-
2 - Hoe zorgen we ervoor dat leerlingen en studenten feedback serieus nemen? - De Wijsneuzen #2 Tue, 11 Apr 2023
-
1 - Hoe maak je leerlingen en studenten eigenaar van hun leerproces? - De Wijsneuzen #1 Mon, 27 Mar 2023