
Op de vijfde rij
VPRO Gids
In ‘Op de vijfde rij...’ vertelt Cesar Majorana bijzondere filmverhalen en neemt hij de luisteraar mee achter de schermen van de belangrijkste filmfestivals. Wat maak je bijvoorbeeld als jonge regisseur allemaal mee als je in Cannes probeert een voet tussen de deur te krijgen, omringd door honderden ‘concurrenten’ die allemaal dezelfde droom hebben? Op de vijfde rij wordt gemaakt door VPRO Cinema en Eye Filmmuseum. vprogids.nl/opdevijfderij eyefilm.nl/opdevijfderij
Categorieën: TV en film
Luister naar de laatste aflevering:
Op het terras van het Nederlands Paviljoen in Cannes bespreekt Cesar Majorana samen met zijn gasten de grootste hypes van het festival, het VR-programma in het Carlton hotel én de bejubelde Nederlandse speelfilm die is opgenomen in een belangrijke competitie. In deze aflevering: - Filmjournalisten Noa Johannes en Loeke de Waal bespreken de film in Cannes waar iedereen het over heeft: de Amerikaanse satire Eddington van Ari Aster, waarin tijdens de pandemie diverse groepen tegenover elkaar komen te staan. - Maartje Wegdam en Nienke Huitenga Broeren, die met hun VR-documentaire Lacuna in het chique Carlton hotel staan, vertellen over hoe VR en immersive producties dit jaar écht serieus worden genomen in Cannes. - Regisseur Sven Bresser maakt grote indruk met zijn speelfilmdebuut Rietland, dat is opgenomen in de Semaine de la critique: zo noemde The Hollywood Reporter het drama, over een rietsnijder in Overijssel die het dode lichaam van een meisje op zijn land ontdekt, een ‘hidden gem’. Het is de eerste Nederlandse film in de nevencompetitie sinds De Poolse bruid in 1998. ‘Op de vijfde rij’ is een productie van VPRO Cinema en Eye Filmmuseum. Voor meer info en eerdere afleveringen, ga naar: vprogids.nl/opdevijfderij eyefilm.nl/opdevijfderij
Vorige afleveringen
-
49 - Cannes talkshow: Eddington, Lacuna en Rietland Wed, 21 May 2025
-
48 - De AI-revolutie #4: Werner Herzog bestaat (niet) Tue, 10 Dec 2024
-
47 - De AI-revolutie #3: de filmmakers van morgen Tue, 10 Dec 2024
-
46 - De AI-revolutie #2: stemmen klonen in Oekraïne Tue, 10 Dec 2024
-
45 - De AI-revolutie #1: doemdenkers en opportunisten Tue, 10 Dec 2024
-
44 - Het geheim van iconische soundtracks #3 Wed, 26 Jun 2024
-
43 - ...bij de Septimius Awards Tue, 13 Feb 2024
-
42 - ...in de magische bioscoop #2 Tue, 12 Sep 2023
-
41 - ...in de magische bioscoop #1 Tue, 12 Sep 2023
-
40 - ...in het Nederlandse filmarchief Mon, 06 Feb 2023
-
39 - …in de wereld van scamfestivals #3 Tue, 25 Oct 2022
-
38 - …in de wereld van scamfestivals #2 Tue, 25 Oct 2022
-
37 - …in de wereld van scamfestivals #1 Tue, 25 Oct 2022
-
36 - ...in Cannes (2022) #2: Wat doen al die Nederlanders hier? Fri, 27 May 2022
-
35 - ...in Cannes (2022) #1: Rode lopers, grote feesten en een wereldpremière Fri, 27 May 2022
-
34 - …bij De Fantasten #3: Een nieuwe revolutie Tue, 12 Apr 2022
-
33 - ...bij De Fantasten #2: Op reis naar het beloofde land Fri, 08 Apr 2022
-
32 - ...bij De Fantasten #1: Waar zijn onze fantastische films gebleven? Tue, 05 Apr 2022
-
31 - Bonusmateriaal: Steven E. de Souza over Die Hard Fri, 24 Dec 2021
-
30 - Is Die Hard de ultieme kerstfilm? Wed, 15 Dec 2021
-
29 - Teaser: Op de vijfde rij... bij Die Hard Mon, 13 Dec 2021
-
28 - ...in Cannes #3: Dromen van je eigen speelfilm Sat, 17 Jul 2021
-
27 - ...in Cannes #2: De flops van Sean Penn en Lars von Trier Thu, 15 Jul 2021
-
26 - ...in Cannes #1: De eerste editie van een nieuw tijdperk Mon, 12 Jul 2021
-
25 - Teaser: Op de vijfde rij... in Cannes Mon, 05 Jul 2021
-
24 - Het geheim van iconische soundtracks #2 Thu, 13 Jun 2024
-
23 - Het geheim van iconische soundtracks #1 Thu, 13 Jun 2024
-
20 - Live in Cannes Mon, 20 May 2024